In groepjes volgens leeftijd ontdekt je kind de wondere wereld van de muziek.

De jongste spruiten (tot 4 jaar) volgen de lesjes met een ouder of iemand waarmee het kind een nauwe band heeft. Samen beleef je allerlei liedjes en spelvormen die aansluiten bij de ontwikkelingsfase van je kindje. Nadien kan je thuis verder met je kindje musiceren.

De lesjes duren telkens 45 minuten.  De lesjes worden gegeven op woensdag en zaterdag. Tijdens de schoolvakanties en op feestdagen is er geen les. 

Jouw kind krijgt 'een rugzak vol muziekbagage'


NIEUW!

DREUMESGROEP (15 maanden tot 24 maanden)

Maximum 5 kinderen per groep (met begeleider)

In de dreumesgroep gaan we actief op muzikale verkenning. Deze kinderen vinden het vaak erg fijn om te dansen op muziek en gaan volop experimenteren met materialen en muziekinstrumenten. Paardje rijden, lopen, vallen, rammelaars, instrumentjes, bellen blazen met muziek... het zijn toppers op deze leeftijd. Vaak herhalen zorgt voor herkenning en dolle pret.

NIEUW!

PEUTER- EN KLEUTERGROEP (2 tot 4 jaar)

maximum 5 kinderen per groep (met begeleider)


In de peuter-kleutergroep gaan we verder op muzikale ontdekking. We doen allerlei activiteiten met leuke muziekinstrumenten die soms al wat meer motorische verfijning vragen. We dansen, stampen, lopen in de maat en spelen nu al eenvoudige kring- en fantasiespelletjes. Spelenderwijs maken de kinderen zich heel wat muzikale begrippen eigen.

         

KLEUTERS (4 tot 6 jaar)

maximum 8 kinderen per groep


Met kleuters kunnen we weer een stapje verder zetten. Zelf musiceren behoort nu ook tot de mogelijkheden terwijl het speelse element zeker aanwezig blijft.

Zingen: heel veel liedjes binnen het stembereik en de leefwereld van het kind. Oefenen met klanken.

Bewegen: marcheren, dansen, dirigeren, bodypercussie op maat van de muziek. Dit kan op een gekend lied maar ook op vocale en instrumentale luistervoorbeelden. 

Stemhygiëne: Ademhaling- en articulatiespelletjes, stemplaatsing.

Luisteren: naar geluiden, naar instrumenten, naar muziek, naar elkaar.

Improvisatie: met de stem, met instrumentjes, via een verhaal, een lied, een schilderij of beeldhouwwerk, een grafische partituur….



MUZIEKINITIATIE (6 en 7 jaar)

maximum 8 kinderen per groep


Onze 6 en 7 jarigen worden spelenderwijs geïntroduceerd in de wereld van klank, ritme en notatie. 

Voor de kinderen uit het eerste en tweede leerjaar mag het nog niet te snel gaan. Kinderen leren op hun tempo noten lezen, ze maken kennis met notenwaarden en doen zang-, ritme- en gehooroefeningen. Alles gebeurt op een speelse manier, aangepast aan hun leeftijd. Noten zijn visjes elk met hun eigen kleur, ritmes benoemen we met de tijdtaal (ta, titi en to), uitvoeren van grafische partituren…


Lesjes

Zingen: We zingen veel en vaak. Via speelse stemoefeningen bereiken we een uitbreiding van hun tessituur. De liederen komen uit hun leefwereld.

Ritme en melodie: vanuit grafische gegevens maken de kinderen kennis met de klassieke notatie.

Bewegen: op eigen muziek en op luistervoorbeelden.

Stemhygiëne: Ademhaling- en articulatiespelletjes, stemplaatsing.

Samenspel: aangeleerde liedjes met piano, boomwackers en slaginstrumentjes.

Improvisatie: met de stem, met instrumentjes, via een verhaal, een lied, een schilderij of beeldhouwwerk, een grafische partituur….